Aliments del Territori i Tu Fires i congressos Lleida Lleida

2025 Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia

Les Terres de Lleida, Pirineu i Aran participaran en accions de promoció de la gastronomia lleidatana en el projecte “12 mesos, 12 paisatges”

10/12/2024

Catalunya esdevindrà l'any vinent Regió Mundial de la Gastronomia, un dels reconeixements més grans que pot rebre un territori en l’àmbit internacional en aquest sector, i es convertirà en la primera regió europea en aconseguir aquesta distinció. Amb aquest preuat homenatge es consolida el gran prestigi assolit per la gastronomia catalana, un sector que ha experimentat una veritable revolució en les darreres dècades, basat en un model agroalimentari que dona prioritat al descobriment del territori i a la producció d'aliments locals de proximitat, de qualitat i singulars, i un sector de la restauració innovador, que ha posat darrerament el restaurant Disfrutar de Barcelona al capdavant de la llista dels millors del món, on també van estar els últims anys El Celler de Can Roca o El Bulli.

I dins de l'èxit gastronòmic català, Lleida té sens dubte un paper fonamental com a gran rebost del territori, generador de productes de proximitat i qualitat, com la fruita dolça, les hortalisses, l'oli d'oliva, els vins, la carn de vedella, els embotits o els formatges, entre altres. De fet, la fruita i el paisatge d’horta, oliveres i vinyes són alguns dels atractius del Pirineu i les Terres de Lleida que es donaran a conèixer al món en el marc de la cinquantena d'actuacions que es faran internacionalment per a posicionar Catalunya com a destinació gastronòmica del màxim nivell.

Entre aquestes iniciatives presentades aquesta setmana al Time Out Market de Barcelona amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa, i de les principals institucions del país, com també de cuiners i altres referents gastronòmics catalans, destaquen la creació d’una sèrie televisiva de ficció de la mà de 3Cat, la posada en marxa d’una ruta enogastronòmica, una exposició itinerant, una trobada de creadors de contingut d’arreu del món i presentacions estatals i internacionals, entre altres.

El Som Gastronomia World Tour portarà grans cuiners i cuineres catalans a diferents llocs del món, i posteriorment continuarà per l’Estat espanyol per presentar l'oferta gastronòmica i enològica del país a operadors, premsa, influencers i altres prescriptors; “Catalunya, 12 mesos, 12 Paisatges Gastronòmics” presentarà cada mes els paisatges i productes d'una zona concreta; el projecte “Herois del Rebost” impulsarà iniciatives de productors; es promocionaran a nivell internacional els productes catalans a través del programa Catalan Food; hi haurà una trobada de creadors de contingut de gastronomia; es reforçarà la iniciativa “Benvinguts a Pagès” i es posarà en marxa un programa educatiu per conscienciar els alumnes sobre l'alimentació saludable i sostenible i mostrar-los el patrimoni culinari.

En l'acte del Time Out Market de Barcelona es va destacar que aquest nomenament potenciarà encara més una projecció internacional de la cuina catalana, que ja han aconseguit les desenes de restaurants amb estrelles Michelin del país (Catalunya és la comunitat amb més estrelles Michelin de l’Estat espanyol). En la darrera edició dels guardons de la guia de restauració francesa, els tres restaurants de la demarcació de Lleida, La Boscana de Bellvís, Fogony de Sort i Malena de Gimenells, van mantenir les respectives estrelles. I, a més, el primer d'ells va rebre una Estrella Verda, reconeixement a la sostenibilitat creat el 2020.

Entre els productes que es promocionaran arreu del món en el marc del programa Catalan Food no hi podran faltar aliments de qualitat i de Km0 com les peres de Lleida, la mel de la Segarra, les carxofes del Prat, els préssecs d'Ordal, els embotits d'Osona, la carn del Pirineu, l'arròs del Delta, i tots els vins de la desena de Denominacions d'Origen i de vinyataires lliures de Catalunya, entre molts d'altres productes.

Prop d’un miler d’entitats, agents econòmics i persones ja s’han adherit a aquesta iniciativa que busca mostrar al món, en paraules d'Illa, “la millor versió de Catalunya” i “donar el valor que es mereix de portes endins”. El programa d'actuacions presentat aquesta setmana comptarà amb un pressupost inicial de 15 milions d'euros.